neljapäev, 22. september 2011

Inimesed ja meeldejäävad olukorrrad. Neist.
Meist.
Algusest.
Kohtan aegajalt inimesi.
Vahel ka räägin nendega.
Asi mis tuleb vabas vormis jutusees välja.  (Et milllega tegeled?)Võtan end jutusees kokkuvõtvaks-  end soomes töötava eestlasena esitledes.
Siiski on see pealiskaudne, ja pealiskaudsena oma tööst rohkem ei räägi.
Reageeringud on erinevad. Nii on ka esitlus muutunud.  Selles pole midagi kiidu- ega laiduväärt, et kus keegi töötab.
Nii tuleb see minu huultelt asjade selgitusena.
Et sealt edasi? Millega tegeled. Püüan endavastu tuleva huvi suunata tagasi- küsides vastu ja rääkides aiaaugust.
Ilmselgelt naudin olukordi kus saan jutustada asjadest mis mulle näivad, mis võiks olla teisiti ja kuhu võiks tulevikus pea pöörata. Inimesed kuulavad, teevad omi järeldusi ja arvavad- soomeosas- et võiksin millegi muuga tegeleda.

---
Kord oli päevas kolm paari hääletajaid.
Kolmel korral sain teha erinevad põhjad. Sundimatult.
Ühes Lääne-Eestist Põhja suunduval sõidul selgitasin  "soomes töötamise" väljaöeldu varjukülgi ja püüdsin autosolijaid veenda, et pelgalt ses asjaolus ei ole suuremat kõlapinda.
Inimesed võtavad sõnu ja lauseid valmiskirjutatuna, tegemata järeldusi.
Selles on midagi sarnast- "hääletajatega."
Hääletaja termin käiks siis inimese kohta kes seisab/kõnnib/külmetab ja hääletab. Autos istuv hääletaja on väljunud tegelikult hääletaja seisusest.
Missioon on tegevuses. 
Soomes töötav eestlane on soomes töötav eestlane.
Külmalt võttes võib selleks olla soomes töötav itaallane
Leedus töötav päkapikk või ema kõhus resideeruv laps enne sündimist.
Vastutulev ringitilkuvate riietega tööinimene ei ole veel iseendaks saanud. On torumees.
Tartus töötav venelane- Aa meeldiv tutvuda, või noh. Mis sellest?  Mis õlu jood?

Inimesi ei huvita kust sa tuled või kuhu lähed. Ole kohal. Peibuta neid oma säraga.
Asi mis võib liigselt töötaval inimesel kaduda- ole siis all või pealpool soome lahte.

Siiski tuleb tunnistada on soomes töötaval eestlasel skafander seljas.
Soome piirab isikuvabadust olla see eestlane kellest ei peaks ülejäänud hõim suureks osast ajast loobuma.
Füüsiline kohalolek mõjutab rahvaid, maid, sünnipäevapidu.

Füüsiline kohalolek soomes teeb selle rahvuse esindajast tööloaga töötegija.
Eesti pinnal vormub temast koduturist. Ei liha ei kala. kandev pinnas on asendunud pehme tallaalusega.
See lühiajaline möödalaskmine möödub ja nii selgitab soomes töötav eestlane edaspidiseid asju taas nimejärgsel maakamaral.

Soomes töötav soomlane - siis soome turist.
Soomes töötav eestlane. - turist eestisolles.
Eestis töötav soomlane- Seda peab soomepoolt uurima, mis mõjusid taoline nüke perekondadesse toonud on.







Mis siis ikkagi on ses asjas veidrat?
Esiteks tõsiasi, et enamus soomeeestlasi pole 100% soomes kohal, kultuuriruum on ikkagi väljaspool liikumisteid, peresuhted puuduvad. Inimesed töövaldkonnast, kliendid ja mõned naabrid ja ehk veel mõned.
Naftaplatvormitööliseelu. Ilma suurema kärata, Palgapäev, üürid, liisingud. Kaks korda päevas soe toit ja isiklik voodi.

Suhtlus hakkab Eestis.
Need reedeõhtud, laupäevad ja pühapäevad kui tunnen end avatuna. Et võin ennast unustada, et ma polegi soomes.

Kordamiseks:
Inimesed suuresosas leiavad, et peaksin tegelema millegi muuga.









kolmapäev, 21. september 2011

Kuhjam piltidest mis üles võetud kahel erineval päeval. Viimasel nädalal arvatavasti.Esmalt metsas ja kaljudel. Teisel korral vahekäikudes ja teeall- kaks viimast pilti.Ülal ja all. Et oleks erinev tunne. Kaljudel ronimist kirjeldab seitsmes pilt, sealt tulin üles. Liiga juhuslik valik ja seetõttu pole ka profiilpilti kus saab kõige parema aimu astmelisest tõusust võrreldes teepinnaga. Teepind.. kolm korrrust..taas kolm korrust. Ah ma ei viitsi. Niipalju veel, et esmalt ühelt poolt, teisel korral teiselt poolt lähenemisega. Et üle teede nähtav oli see hilisem käik ja vastupidi. Ei oska või ei soovi midagi lähemalt kirjeldada, ammune asi ju. Aga asja konserveerituse lähtepunktist tulev algne mõte oli veidi erinev allnähtust.




esmaspäev, 19. september 2011

"Lõvikuningas" sai 17? Tõepoolest, käisin seda justkui hiljuti vaatamas. Kohalikus konosaalis.. Ahjaa, pole seal saalis vähemalt 10 aastat käinud.

Filmis meeeldis kõige enam vana lõvikuningas, temas oli rahu ja võim. End igast nurgast kratsivas rahutus suguseltsis see õiglane.


Mitsubishid tulid mõned. Uusi.
JAA, olengi oma pädevusest tuimalt üle.
Uus outlander meile kõigile ammu teada, ja see väiksem on hoopis ASX.
Polnus selle mudeli turuletulekust teadlik.ASX läks minupoolt kirja kui Outlander.
Tegelikult siis esmalt ASX ja selle järgi kaks uut Outlanderit.
ASX siis veidi lühem, väikesed 1.6 ja 1.8 mootorid, lihtsam varustus.
Outlander luksuslikum, 2.4 bensiin ja 2.2 diisel.


Add caption
Vasakul pildil ASX. paremal Outlander.


pühapäev, 18. september 2011

10 aastat tagasi oli 3 seeria 2.0 diisel igati asjalik.
Veidi muudetud kujul, lisavõimsusega tervelt 10 kw. Eelnenul 100, sealt edasi 110 kw ja sealt edasi jnejne.
5 seerial sama mootor veel proovimisjärgus, inimesed otsisid võimsust ja suursugusust suuremas BMW-s.
Isegi kolmandas seerias nähti diislites pigem 3.0 liitrist liigutajat. Tootja tegi endast oleneva, et klient saaks oma äranägemisejärgi parima lahenduse.
2.0 d näitas arengut läbi oma aja. Tänaseks on tavapärane leida sama, küll taas võimsuslisadega mootor viienda seeria stardipakkumisest. ja neid 2.0 liitriseid ostetakse. Viienda seeria ostjate esimene mõte- 2.0d.
Kümme aastat tagasi võeti kolmandat seeriat sama pakkumisega rahulikult. Veel enne seda. 1998-2001 võimutses 3.0d. Seda peeti loomulikuks 2.5td kõrval mis oli siiski vananenud.
Kogu autotööstuse suund on säästlikkus. Kohustuslikud ecomärked auto külgedel on tavapärasus.
Võetakse minimaalsem mootor ja tõstetakse võimsust. Võiks öelda, et tänane BMW rida 4 2.0d asendab kümneaastast rida 6 3.0 d.
Neljasilindriliste pealetung. 


Kümne aasta pärast..?
Tegelikult on seitsmes seeria kuhugi kaugustesse jäänud.(BMW suurim)
Viiendast hoolivad need kes M mudelit soovivad. Ja uued tavamudelid. (BMW keskklass)
Kolmandat kohtab, soositum soomes. (BMW noorteklass)
Kümneaastane BMW on oma hinnapakkumistelt soodne enamusele, siiski eelistatakse teisi. nt  Toyotat, Nissanit.

 Käratus kell 5 ja läbi mitme asula lõpuks pea kohal. Veidi eile ja täna kell enne 10 hommikut. Sulnis hommikupoolik võis jätkuda, ehk siis ...